اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

تشکیل تیم حقیقت یاب مستقل درباره تولید بنزین آلوده در دولت احمدی نژاد/تولید بنزین توسط پتروشیمی ها ضرر هنگفتی به اقتصاد کشور زد بعد از سخنان عضو کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر دست داشتن همسر یکی از مقامات دولتی در واردات بنزین و همچنین آلوده نبودن بنزین تولیدی پتروشیمی های کشور در دولت سابق، مشاور وزیر نفت این اظهارات را کذب خواند و خواستار رسیدگی رییس مجلس به این دست ادعاها شد. به گفته نعمت الهی وزارت نفت یک قدم هم از تصمیم خود درباره بنزین آلوده داخلی عقب نخواهد نشست.

به گزارش گروه انرژی خبرگزاری دانا، یک هفته بعد از سخنان عضو کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر دست داشتن همسر یکی از مقامات دولتی در واردات بنزین و همچنین آلوده نبودن بنزین تولیدی پتروشیمی های کشور در دولت سابق، مشاور وزیر نفت این اظهارات کذب خواند و ضمن درخواست از رییس مجلس برای رسیدگی فوری به این اتهام، پیشنهاد داد که برای بررسی موضوع بنزین آلوده تیم حقیقت یاب مستقل تشکیل شود.

به گزارش پیام نو، هفته قبل سه وکیل دادگستری از مسعود میرکاظمی، وزیر نفت محمود احمدی نژاد و رییس کنونی کمیسیون انرژی مجلس به دلیل تولید بنزین های آلوده و سرطان زا شکایت کردند. همزمان با این شکایت کمپین منسجمی از رسانه های مخالف دولت با هدف دفاع از عملکرد میرکاظمی  و  حمله به سیاست دولت روحانی مبنی بر توزیع بنزین پاک تشکیل شد. این کمپین رسانه ی حداقل در 3 محور فعال است. اول تشکیک در پاک تر بودن بنزین توزیع شده توسط دولت روحانی به نسبت بنزینی که در دولت احمدی نژاد توزیع می شد. دوم تحریک عواطف ملی جامعه با خبرپراکنی درباره واردات بنزین از کشورهای عربی و سوم و مهمتر از همه خبرپراکنی درباره دست داشتن همسر یکی از مقامات در واردات بنزین پاک!

در راستای فعالیت همین کمپین موسوی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس وارد عمل شد و ضمن دفاع از عملکرد میرکاظمی  گفته است: «پشت پرده واردات بنزین، بازی سیاسی است و برخی از بستگان مسئولان به دنبال کسب منافعی هستند و در این راستا خواستار واردات بنزین می باشند.»

اگر سند دارند، اسناد خود را رو کنند

اکبر نعمت الهی مشاور وزیر نفت و مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به تشکیل این کمپین رسانه ای و موضع گیری های آن به پیام نو می گوید: «به هر حال حرفی که زده می شود باید سند و مدرک داشته باشد و خصوصا وقتی یک نماینده مجلس حرفی را می زند به طریق اولی باید مستند صحبت کند. درخواست ما از آقای موسوی نژاد این است که اگر به ادعای خود یقین دارند و اسنادی در خصوص وجود رانت در واردات بنزین در اختیار ایشان است، حتما لطف کنند و این اسناد را به دست ما نه، بلکه به دست قوه قضائیه و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و حتی رسانه ها بدهند تا این مساله پیگیری شود».

وی ادامه می دهد: «ما هم استقبال می کنیم که اگر سندی در این خصوص وجود دارد منتشر شود تا مشخص گردد این پشت پرده ها چه کسانی هستند. اما اگر موضوع سیاسی و فضاسازی است که تکلیف آن مشخص است و مردم هم می فهمند که مساله چیست».

یقین داریم بنزین تولید داخل صد در صد آلوده است

این مقام مسوول وزارت نفت با اشاره به اینکه «طبق قانون مسوولیت تشخیص استاندارد فراورده های نفتی با وزارت نفت است» تاکید می کند: «ما یقین صد در صد داریم که بنزین پتروشیمی های کشور آلوده است و تاثیر منفی روی بیماران و کودکان و محیط زیست می گذارد.ضمن اینکه هم از نظر اقتصادی برای کشور مضر است و هم محیط زیستی». نعمت الهی همچنین ادامه می دهد: «ما هم استقبال می کنیم که خود آقای موسوی نژاد و همکاران ایشان در کمیسیون انرژی این بنزین پتروشیمی ها را می بردند و بررسی و آزمایش می کردند و می دیدند که نتیجه چیست».

برای بررسی موضوع بنزین آلوده تیم حقیقت یاب مستقل تشکیل شود

نعمت الهی با بیان اینکه «سازمان محیط زیست که قوی ترین و اصلی ترین ارگان برای اظهار نظر در این زمینه است، اعلام کرده که این موضوع بررسی شده و آلایندگی شدید بنزین پتروشیمی ها مورد تایید قرار گرفته است»، علت اصلی این دست موضع گیری ها را زاویه سیاسی «برخی افراد» با دولت و مقامات دولتی ارزیابی کرده و می گوید: «ما درخواست جدی داریم از آقای لاریجانی، رئیس محترم مجلس که این موضوع را بررسی کنند و از نمایندگانی که مدعی پاک بودن بنزین پتروشیمی ها هستند و یا می گویند این دولت به افرادی رانت واردات بنزین داده است، تقاضای سند و مدرک کنند. وزارت نفت هم آمادگی کامل را دارد تا در برابر کوچکترین مدرک و سندی در این زمینه به دادگاه بیاید و جوابگو باشد. اگر هم مدرک و سندی نیست، این دیگر بستگی به مدیریت خود مجلس دارد که چه تصمیمی برای اداره قوه مقننه بگیرد تا اینقدر شاهد فضاسازی و تخریب دولت، آن هم بدون سند و مدرک نباشیم».

وی ادامه می دهد: «حداقل دستگاه های نظارتی می توانند یک تیم حقیقت یاب مستقل تشکیل دهند و مساله را بررسی کنند. وزارت نفت هم دخالتی در موضوع نخواهد کرد. بروند و به طور واقعی، نه سیاسی برررسی کنند که اولا آیا آلودگی وجود دارد یا نه و ثانیا اگر جلوی این آلودگی را بگیریم چقدر به نفع مملکت است. هم به لحاظ بهداشتی و اجتماعی و هم اقتصادی».

آلودگی کلانشهرها که از کره ماه نیامده، نتیجه همین بنزین آلوده است

مشاور وزیر نفت ضمن اشاره به تصمیم این وزارتخانه بر قطع تولید بنزین توسط پتروشیمی های داخل کشور به دلیل آلاینده بودن محصول آنها تاکید می کند: «ما بر این موضوع اصرار جدی داریم و مصر هستیم و حتی یک قدم هم عقب نمی نشینیم، چون نمی خواهیم بیش از این به سلامت مردم و شهروندان آسیب وارد شود. شما آمار مرگ و میر و تشدید بیماری های ریوی و قلبی و آلزایمر و … را ببینید. اصلا اگر کسانی هستند که این آمارها را هم قبول ندارند، فقط کافی است نگاهی به آسمان بالای سر خود بیاندازند تا ببینید که وضعیت شهرهای ما از نظر دود و آلودگی چطور است. خب این دود و آلودگی که از کره ماه نیامده، باد هم آن را از اروپا نیاورده، این دود و الودگی همین سوخت‏ های غیر استاندارد است».

ضرر اقتصادی بنزین  آلوده سر به فلک می گذارد

نعمت الهی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ضرر اقتصادی تولید بنزین توسط پتروشیمی های داخلی برای کشور توضیح می دهد: «فرایند تولید بنزین فقط به دلیل اینکه امکان تولید برخی مواد پتروشیمی را از ما گرفته، به اندازه کل بنزین تولید شده به کشور از همین قسمت ضرر اقتصادی زده است. یعنی ما اگر گذاشته بودیم پتروشیمی های ما کار خودشان را انجام دهند بیش از دو برابر برای کشور سود اقتصادی داشت. این پتروشیمی ها قرار بود مواد اولیه صنعتی برای ما تولید کنند، آن وقت ما مسیر آن را عوض کردیم و محصول آن هم شد بنزین با اکتان بسیار بالا. این سودی که می توانستیم داشته باشیم و نداشتیم فقط در زمینه تولید مواد پتروشیمی بود، حالا اگر شما بحث آلودگی و ضربات بهداشتی و محیط زیستی آن را هم اضافه کنید، مسلما بحث ضرر اقتصادی ما از ناحیه بنزین پتروشیمی سر به فلک می گذارد».

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ 

مطالب مرتبط : 

 

 اسناد جدید از اختلاط ماده خطرناک زایلن با بنزین/ احتمال احضار میرکاظمی به دادگاه 

 اطلاعات تکان دهنده ابتکار درباره بنزین‌های آلوده

  قتل، قتل است! چه فرقی دارد با با چاقو آدم بکشید یا با بنزین پتروشیمی...

  

  بنزین آلوده ؛‌ حملات کارشناسان، وکلا و مسوولان جدید - دفاع مقامات سابق

  امکان ابتلا به سرطان خون به خاطر تنفس سه ساله بنزین آلوده

 سازمان محیط زیست: تاکید می کنیم، بنزین پتروشیمی‌ها آلوده و سرطان‌زا است

 تولید بنزین با ترکیبات حلقوی صد در صد سرطانزا

 ردپای 3 عامل نفتی در آلودگی هوای کلانشهرها/ یکه‌تازی MTBE و بنزن در سبد سوخت

 افزایش 50 درصدی مواد سرطانزا در بنزین تولید داخل

 بنزین پتروشیمی‌ها آلاینده و خارج از استاندارد است

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 تير 1393برچسب:بنزین آلوده - مجلس- تیم حقیقت یاب - واردات بنزین - بنزین پتروشیمی - احمدی نژاد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.